Vanaf de start van vrachtwagenheffing wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd. De tarieven van de vrachtwagenheffing zijn vastgelegd in de Wet vrachtwagenheffing (Rijksoverheid, 2022): deze wet moet nog door de Eerste Kamer worden aangenomen.
Net als in landen om ons heen betalen binnen- en buitenlandse eigenaren van vrachtauto’s dan een bedrag per gereden kilometer. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtauto, hoe lager het tarief. De vrachtwagenheffing gaat gelden op bijna alle snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen (het heffingsplichtig netwerk).
Bij vrachtwagenheffing gaat de eigenaar een bedrag per gereden kilometer betalen. Om te bepalen hoeveel dit is, zijn deze gegevens nodig:
- de technische maximum massa (code F1 op kentekenbewijs);
- de CO2-emissieklasse;
- soms ook de euro-emissieklasse.
De motorrijtuigenbelasting wordt dus straks tot op minimum afgerekend. Daar bovenop geldt een bedrag per kilometer. Hoe schoner het voertuig, hoe lager het tarief en hoe zwaarder het voertuig, hoe hoger het tarief.
In de praktijk moet een vrachtauto-eigenaar, om de vrachtwagenheffing te kunnen betalen, een contract met een aanbieder afsluiten. Dit kan vanaf begin 2026. De aanbieder levert ook de boordapparatuur die nodig is. Deze boordapparatuur heet ook wel tolkastje of on-board unit (OBU).
Er is geen ontheffing van de vrachtwagenheffing voor bergingsvoertuigen mogelijk.
Meer informatie is te vinden op de website https://www.vrachtwagenheffing.nl/